Då får du hjälp av it-support

26 augusti 2021
patrick pettersson

Det är inte lätt att hänga med i en värld som hela tiden utvecklas och förändras. Teknikens och digitaliseringens tidsålder är här och nu. Men många äldre lever kvar i en annan tidsålder, den tidsålder när man skrev brev för hand och ringde till varandra med en telefon med sladd inkopplad i väggen. För dem kan man inte bara gå från ett paradigm till ett annat och förvänta sig att man ska kunna allt om datorer över en natt.  

Det är stor skillnad på att växa upp med tekniken och behöva lära sig den som 60-plussare. Men vilken tur då att det finns så duktiga it-supportrar här i världen. Människor som har som yrke att hjälpa till när tekniken strular, eller i alla fall när man tycker att den strular, och reda ut saker och ting. It-supportrar gör att du inte behöver lära dig allting om datorer. I alla fall inte över en natt. Det är väl ändå en viss trygghet att veta? 

 

 

Tålmodig it-hjälp

En it-supporter är både pedagogisk, tålmodig och serviceinriktad. Ska vara åtminstone. Det ingår liksom i yrket. Och är man inte tålmodig och inte kan hantera stress när Berit, 78, återigen ringer för att hon undrar hur hon ska öppna mejlen från sina barnbarn blir det nog svårt att vara långvarig i yrket. Samtidigt ska man inte generalisera och tro att det bara är gamlingar som behöver hjälp med sina datorer. Så är långt ifrån fallet. 

Det räcker att kontoret man jobbar på har valt att köpa ett ny plattform för vilken all kommunikation och information ska samlas på. Sådant tar tid att lära sig, även för en yngling. Och när saker och ting inte fungerar hänvisas man alltid att ringa till it-supporten. Men it-support är inte så illa. Man kunde ju blivit hänvisad till att ringa Berit, 78, istället.

Fler nyheter