Bouppteckning vid dödsfall

21 april 2020
jonas olsson
Bouppteckning vid dödsfall

När en person avlidit ska alla som ingår i dödsboet gå igenom den avlidnes tillgångar och skulder. Denna sammanställning ska dokumenteras och detta kallas för en bouppteckning. Dödsbodelägare och arvingar ska också finnas med då bouppteckningen bestämmer vem som har rätt till egendomen.

Det är lagligt att göra bouppteckningen själv, men det är mycket att tänka på. Det finns specifika krav på vad som ska finnas med i en bouppteckning. Ni behöver ta fram underlag för tillgångar och skulder, till exempel uppgifter om bankkonton, fastighetsbeteckningar och innehav av aktier. Även kopior av testamenten ska finnas med och äktenskapsförord om det finns ett sådant. Om någon utav arvtagarna inte vill ärva något ska också ett arvsavstående skrivas.

 

Anlita en jurist

I en redan svår tid kan det vara skönt att låta någon annan ta hand om dessa handlingar. En jurist kan hjälpa er med hela processen och vägleder er från början. Då behöver ni inte ägna lika mycket tid på dokumentation utan kan istället koncentrera er på allt annat som behöver planeras i samband med ett dödsfall. Kontakta en jurist idag om ni behöver hjälp med bouppteckning i sölvesborg. Det underlättar hela situationen och får det trista pappersarbetet att gå så snabbt och smidigt som möjligt. Du och din familj kommer också behöva er kraft till den viktiga sorgebearbetningen.

 

 

Planera i tid

En bouppteckning ska göras inom tre månader efter dödsfallet och lämnas in till Skatteverket senast en månad efter att bouppteckningen är klar. Det får alltså gå max fyra månader från dödsfallet till att bouppteckningen är inlämnad till Skatteverket. När ni gjort bouppteckningen ska två utomstående personer utan arvsrätt agera som förrättningsmän. Det innebär att de skriver under bouppteckningen för att intyga att den är rätt gjord. Dessa personer behöver inte ha en juridisk bakgrund, utan det räcker att det är två personer er familj litar på.

Fler nyheter